tisdag 30 augusti 2016

Sveket

Jag har varit sugen på att läsa något av Poznanski länge. Hennes böcker ser alltid så himla spännande ut (ja, jag är ytlig och jag vet att man aaaldrig ska välja/döma en bok efter dess pärmar). Men visst är den snygg, Sveket, som är del ett i en trilogi om en riktigt risig framtid. Jepp, det är ännu en dystopi och en riktigt bra en. Jag tänker på Hungerspelen, Givaren och Matchad när jag läser boken. Samtidigt har den något alldeles eget som jag verkligen gillar.

Som sagt en dystopi, men huvudpersonen Ria tycker ändå att hon bor i en perfekt värld. Hon bor i en av Sfärerna (liksom stora kupoler med städer i) som skyddar människorna mot den eviga snön utanför. Hon är sisådär 17 år och är snart färdigutbildad och kommer att placeras någonstans där hon kan göra nytta för sfärerna. Hon tror verkligen på att Sfärförbundet jobbar för att bygga upp fler sfärer så att människorna som ännu inte fått plats kommer att få flytta in. Ria tror att de skickar hjälppaket till dem och att de gör allt de kan för att hjälpa. Hon tror också att människorna utanför försöker förstöra och sabotera för sfärbefolkningen. Det är de utanför som är de onda.

I skolan har de en stenhård ranking, är man på topp tio så kommer man bli en något stort inom sfären. Ria är på plats sju och hennes kille Aureljo är nummer ett, det kommer att gå bra för dem. Men en dag när Ria är på biblioteket på en avdelning som egentligen är stängd, råkar hon höra ett samtal. Några av Sfärens toppar talar om en sammansvärjning som är så hemsk att de bakom den måste dödas. De börjar räkna upp deras rankingnummer, 114, 89, 32, 7, 65 och 1. Ria tänker att hon måste hört fel, hon och Aureljo är inte med i en sammansvärjning. Nu ska de mördas utan rättegång.        

Oerhört spännande! Sveket är alltså del ett i en trilogi som fortsättes av Sammansvärjningen och Slutet. Så skönt att inte behöva vänta på fortsättningen!


ISBN 9789172996434


Inga kommentarer: