onsdag 8 oktober 2014

Villig

VilligOkej, detta var en bok som jag fick ont i magen av. Den fick mig att tänka; -Är det så här jävligt att vara ung i dag? Det var rätt jobbigt när jag gick på högstadiet, men vi hade inte Facebook, Instagram och mobiler. Gjorde någon något dumt på en fest fick bara de som var på festen se det och några till veta det genom skvaller. Nu tas en bild med mobilen och du kan bli årets internetgrej.

Villig av Christina Wahldén är en rå bok som man inte kan väja för. Den börjar för jävligt och sen blir det bara värre. Wahldén säger själv; Min första bok Kort kjol kom ut för sexton år sedan. Den är fortfarande den av mina böcker som är mest utlånad, varje år. Jag skulle önska att den inte behövdes, att den inte var aktuell. Ändå fortsätter unga människor, som ibland är yngre än boken, att läsa den. Våldtäkt, och synen på den, engagerar och upprör fortfarande. I Kort kjol har de varken mobiler eller Facebook. Jag har känt att den behöver uppdateras. Resultatet är våldsamt och kan uppfattas som provocerande. Men verkligheten är provocerande. Se Villig som Kort kjol 2.0.

Nora går i 7:an och är ihop med Edvin som går i 9:an. Boken börjar med att Edvin drar in Nora på en av skolans toaletter och våldtar henne. Det är skitigt, våldsamt och hemskt. Efteråt lämnar Nora skolan för att aldrig komma tillbaka, för hur gör man det? Hon tänker att kanske var det hennes fel och att ingen någonsin ska få veta detta. Men hennes storasyster märker att något är riktigt fel och får tillslut veta vad som har hänt. Hon vill att Nora anmäler Edvin för polisen, men Nora är rädd. Dessutom avråder skolans kurator henne för att göra det (hemsk, hemsk människa, henne gillar jag inte) för tänk så jobbigt det kan bli för Nora. Som om det inte är det. Nu börjar dessutom ryktet gå om vad som har hänt, alla verkar veta och inte är det Nora det är synd om, utan Edvin.

Fruktansvärt bra bok som alla unga borde läsa och prata om.  Läs första kapitlet här.

I en intervju säger Waldén, när hon får frågan av vad som blivit bättre sedan Kort kjol släpptes,
att killarnas attityd har förändrats en del sedan 1998.
- I slutet av 90-talet var det ganska många killar som sade ”hon får skylla sig själv, har man så kort kjol och höga klackar och är så full så fattar man ju vad hon vill”. Det tycker jag att jag väldigt sällan möter nu. Jag tycker också att man pratar om våldtäkter nu på ett mer öppet sätt.

Fortsätt med det, prata med varandra. För så fruktansvärt som det är i Villig, så får det bara inte vara.

Inga kommentarer: