onsdag 27 november 2013

Dubbelgångaren

Böcker som börjar med mystik och onda aningar gillar jag och detta är en sådan bok! Jenny Valentine som är författare till boken har också skrivit en av mina andra favoriter Trasig soppa och Dubbelgångaren är en ny favorit.

Det börjar med att en arg och sliten kille sitter inlåst på ett härbärge, ett tillfälligt boende för struliga ungdomar, i London. Han har slagits med en annan kille och därför sitter han ensam i ett rum. De som driver stället vill veta vem han är, men han svarar bara att han är ingen. Han vet att han är ingen, iallafall inte den han trodde han var. Men så visar de killen en bild på en försvunnen person och säger:
 Cassiel Roadnight?" frågade hon.
Jag heter inte Cassiel Roadnight. Det har jag aldrig gjort. Jag heter Chap. Det var vad morfar brukade kalla mig. Jag har alltid tyckt att det var ett bra namn. Jag har alltid tyckt att det passar mig.
"Vem då, jag?" sa jag. 
Gordon gav mig ett pappar. Det var en utskrift , en bild av en kille med ordet saknad över pannan. En bild på mig.
"Herregud"sa jag.

De som har härbärget tror att Chap är Cassiel, men det är han inte. Han har inte varit försvunnen i två år, ingen skulle anmäla honom som saknad. Ändå är kille på bilden nästan identisk med honom själv.
Först säger Chap, nej det är inte jag. Men sen tänker han, tänk att få ett hem, en familj som saknar dig, vänner och allt som Chap inte har. Därför ger han med sig och bestämmer sig för att bli Cassiel.

Men och det är ett stort men, det finns såklart en anledning till att Cassiel har varit försvunnen i två år.

ISBN 9789186095376

Inga kommentarer: