fredag 20 april 2012

Rör mig Inte!

Rör mig inte! (inbunden)Ja jösses, Rör mig inte! av Tahereh Mafi gav mig Hungerspels vibbar. I alla fall blev jag minst lika trollbunden av boken. Alltså, det gick inte att stänga boken, den var såå bra. Det var en sån bok som man vill läsa för alltid, samtidigt som man vill veta -hur i hela världen kommer detta att sluta. Det kan vara bra att veta att det är den första boken i en planerad triologi och OM jag längtar.

Det är en dystopi, alltså en framtidsskildring där allt gått åt helvete, världen ligger i spillror. Vi möter en tjej som sitter inspärrad i ett rum och det har hon gjort i 264 dagar. Hon är på gränsen till att tappa förståndet. Men så får hon en cellkamrat  rumskamrat och reglerna ändras.

Juliette, som tjejen heter, har en förbannelse har en gåva och är kanske mer än en vanlig människa. Hennes beröring dödar nämligen och det har den nya makten, återetablisemanget, uppmärksammat. Warner är mannen som bestämmer över den region där Juliette befinner sig. Han är en maktgalen tyrann och han vill att Juliette ska börja jobba för honom. Men det vill inte hon, absolut inte, hellre dör hon. Men killen som blev hennes cellkamrat var en av Warners soldater och han är nu hennes vakt. Han heter Adam och Juliette känner igen honom, en gång gick de i samma klass. Hon blir inte klok på honom. Men samtidigt som hon får veta att han kan röra henne utan att känna smärta eller dö förstår hon att allt inte är som hon tror.

Språket är underbart, Mafi använder upprepningar och överstrykningar på ett väldigt spännande sätt.

-Vad skriver du? Cellkamraten pratar igen.
De här orden är spyor.
Den här darriga pennan är min matstrupe.
Det här pappret är min toalettstol.
-Varför svarar du inte? Han är för nära för nära för nära. Ingen är någonsin nära nog. Jag drar efter andan och väntar på att han ska gå sin väg som alla andra i mitt liv.

Ja, kärlek, ond-bråd-död och passion i en salig blandning. KANONBRA!!!!!



ISBN: 9789132160493


Inga kommentarer: