söndag 4 september 2011

När jag lät dig gå

När jag lät dig gå av Gayle Forman är fortsättningen på Om jag stannar. Jag tyckte jättemycket om första boken och kanske ännu mer om andra.

I Om jag stannar svävar Mia mellan liv och död. Hon och hennes föräldrar och lillebror Teddy har varit med om en bilolycka. Hon vet att hennes föräldrar är döda, men inte hur det har gått med lillebrodern. Själv ligger hon i koma men är ändå medveten om det som händer runt henne. Hon tänker på allt som varit, på sin familj, vänner och pojkvännen Adam. Vad har hon att leva för? Räcker det med musiken som hon älskar? Hon har precis blivit antagen till en fin musikskola och hon älskar Adam, men räcker det?

I bok nummer två När jag lät dig gå så är det Adam som berättar. Nu har det gått tre år sedan Mias olycka och Adam lever som en rockstjärna. Hans band har blivit megastort, han är tillsammans med en superkänd skådespelerska och pressen följer varje steg han tar och Adam hatar allt. Han älskar inte sin vackra flickvän, bandet håller på att splittras och han käkar lugnande piller för att ta sig genom dagen. Han håller på att gå sönder och den enda längtan han har är den efter Mia.

Det är svårt att skriva mer för att inte avslöja hur första boken slutar, om Mia väljer att stanna eller inte. Men båda är kanon och passar in i den anstormande hösten.

ISBN 9789132159701

Inga kommentarer: