fredag 26 augusti 2011

Den vita katten

Holly Black har skrivit en av mina favorit fantasyböcker som heter Mörkrets tjänare. Nu har hon påbörjat en ny serie som heter berörarna (på engelska the curse workers) och första boken Den vita katten gör att jag vill att hon ska skriva klart den snabbt.

Fantasy är inte min favoritgenre, men samtidigt stöter jag då och då på böcker som gör att jag inte fattar varför jag inte bara läser fantasy, det är ju underbart! Den vita katten är en såndan bok. Den innehåller magi på ett helt nytt sätt och en intrig som är så smart att jag verkligen inte förrän alldeles i slutet utbrast i ett aha och fattar hur allt hänger ihop.
Dessutom gillar jag när fantasyn utspelar sig i vår värld eller i allafall en värld som nästan är som vår och det gör Blacks bok. Men den världen är full av berörare och enligt lagen måste alla bära handskar eftersom händer kan vara lika farliga som en kniv eller ännu farligare. Berörare är nämligen människor som har förmågan att genom att röra vid dig påverka dig, eller kasta en förbannelse. Det finns berörare som kan radera ditt minne, få dig att bli förälskad, ge dig tur eller döda dig.
Cassel Sharp kommer ifrån en familj av berörare men själv har han inte förmågan. Han går på en fin privatskola men med en stor skugga hängande över sig. När han var 14 år dödade han tjejen han var bästa vän med och det går inte en dag utan han tänker på det. Han vet inte varför han gjorde det, han minns inte, nu försöker han bara att överleva. Men så dyker en vit katt upp och med den drömmar som får honom att tvivla på allt som han trott på, sin familj, sina bröder och sig själv.
Sanningen växer fram i boken på ett sjukt spännande sätt och som sagt, jag längtar tills fortsättningen kommer.

ISBN 9789132159169

Inga kommentarer: