fredag 20 maj 2011

Beastly

1991 var jag 15 år och tyckte att jag egentligen inte borde gilla att se tecknade filmer. Men det året kom Disneys skönheten och odjuret och jag tyckte den var helt underbar. Jag tror att jag fortfarande kan stora delar av den filmen utantill. Därför blev jag väldigt intresserad när jag fick höra talas om Beastly- ett odjur av Alex Finn. Det är en berättelse som utspelar sig i dagens New York och det är odjuret som berättar sin historia. Och som han gör det, det är en finfin kärlekshistoria som gör mig riktigt riktigt glad.

Kyle Kingsbury har fått lära sig av sin pappa (som är en rik überkändis) att det enda som räknas är att vara rik och snygg, och den enda man ska älska är sig själv. Som ni förstår är Kyle en riktigt vidrig kille fast otroligt skitsnygg. Att han är snygg och har pengar gör honom till kung på privatskolan där han går. Men så korsas hans väg av en häxa vid namn Kendra. Kyle tror att det bara är en ful jobbig tjej och bestämmer sig för att djävlas med henne. Han bjuder Kendra på vårbalen, men har egentligen en date med skolans snyggaste tjej (så klart). Han bestämmer med häxan att de ska träffas vid ingången till balen och att han ska skaffa biljett till henne. Men på balen dyker han upp med sin barbie och är riktigt taskig mot Kendra.

På natten när han kommer hem från festen sitter Kendra i hans rum. Hon berättar att han kommer att förvandlas så att han blir lika ful på utsidan som han är på insidan. Han blir förtrollad till ett odjur och Kendra säger att han kommer att ha två år på sig att lära sig älska och att den han älskar måste älska honom tillbaka, då bryts förtrollningen.

Jag förstår verkligen varför det har gjorts en film av boken för den är riktigt spännande, rolig och jättebra. Filmen har redan haft premiär och till Sverige kommer den nog i höst antingen på bio eller till videobutiken.

ISBN 9789163869044





Inga kommentarer: