onsdag 20 april 2011

Rani & Sukh

Jag har gråtit floder över Shakespeares Romeo och Julia, framförd i olika former. Kanske mest över filmatiseringen från 1996 med Leonardo Dicaoprio och Claire Danes. Vi såg den i skolan och jag tycker den var så underbart vacker att jag bölade mig igenom stora delar av filmen. Något jag fortfarande får höra idag, 15 år senare. Men det bjuder jag på, för den var alldeles, alldeles underbar och det är Rani & Sukh av Bali Rai också.

Sukh tycker att Rani är den absolut vackraste tjejen han någonsin träffat och Rani känner likadant för Sukh. Hon väntar på att han ska ta första steget och när han väl gör det blir de störtförälskade. Både Sukhs och Ranis familj har sina rötter i Punjab som är en delstat i Indien. De traditioner som råder är väldigt strikta när det gäller kärlek. En flicka får inte ens röra en kille innan de är gifta. Det handlar om familjens heder och om en kille och tjej hånglar innan de är gifta så kan det innebära döden för båda (framförallt killen).

Suhks familj håller inte så särskilt hårt på de gamla traditionerna. Hans syster lever ensam och klarar sig själv, det är det ingen som bryr sig om. Men i Ranis familj är det annorlunda. Skulle hennes familj veta att hon var med Sukh på stan, höll honom i handen och kysste honom så skulle hon bli inlåst på obestämd tid, kallad hora och kanske slagen. Därför håller de sitt förhållande hemligt, frågan är bara hur länge de klarar det.

Dessutom finns det saker Rani och Sukh inte vet, deras familjer är dödsfiender. I Suhks familj pratar man inte så mycket om det, så han vet inget. Han vet att hans kusiner är ute och slåss ibland, men han vet inte att det är med Ranis bröder. Han har ju aldrig träffat dem. Hatet började när familjerna bodde i Punjab och Ranis pappas lillasyster blev förälskad i Suhks pappas bror...

GUD SÅ SORGLIGT, men väldigt väldigt bra. Jag får en romeo och julia flashback.

Inga kommentarer: