tisdag 14 december 2010

Skrämd till tystnad

Skrämd till tystnad av Norah McClintock är en typisk pusseldeckare. Jag hade egentligen inte tänkt läsa boken, bara bläddra lite, men helt plötsligt var jag fast, vem var mördaren? Jag bara måste få veta. Flera av eleverna på skolan har sagt att jag ska läsa dem och ok, jag ger mig, böckerna var riktigt bra.
Det handlar om Chloe som är 16 år och bor med sin mamma och sin styvpappa, Levesque, som är polischef i staden där de bor. Levesque vill absolut inte att Chloe ska lägga sig i polisens arbete men hon kan liksom inte hjälpa det. Hon är lite för nyfiken för att inte ställa frågor eller fundera på hur allt hänger ihop. Speciellt när hennes bästa vän blir mordmisstänkt.
Allt börjar med att en tjej som heter Tessa söker upp Chloe, hon verkar nervös. Tessa frågar efter Levesque men han är inte hemma så hon går igen. Dagen efter hittas hon död, mördad. Snart visar det sig att hon och hennes pojkvän Jake har haft problem. Chloes bästa vän Ross är inblandad, han och Tessa hade börjat umgås. Ross tror att Jake är mördaren, eftersom han var svartsjuk. Jake tror att Ross är skyldig, eftersom han aldrig kan bli ihop med Tessa på riktigt. Polisen misstänker båda, men båda svär på att de är oskyldiga. Chloe tror dem, men vem är det då?
McClintock har flera gånger vunnit The Arthur Ellis Award, som delas ut av Crime Writers of Canada för böckerna om Chloe. Det finns 5 böcker i serien och gillar du Afrodite böckerna av Ritta Jacobsson, så kommer du definitivt att gilla Chloe.

ISBN 9789132152269


Inga kommentarer: