torsdag 29 juli 2010

Saker som faktiskt händer då och då.

Jag tycker om Johanna Lindbäcks böcker för hon är så bra på att beskriva hur det faktiskt kan vara här i livet. Hennes tidigare böcker En liten chock och Min typ brorsa var kanon, och hennes nya Saker som aldrig händer är en riktig bladvändare. Jag har läst massor av böcker som handlar om att bli förälskad, men väldigt få om när kärleken tar slut. Lindbäcks nya handlar om just det, vad händer när det inte finns ett vi längre.

Andreas har varit ihop med Hanna i ett år, allt har varit kanon och han älskar henne. Men hon har börjat uppträda konstigt och Andreas känner på sig att något är fel. Så får han veta av en slump att hon strular med en annan kille, dessutom får han veta att hans kompisar vetat om det. Han känner sig grymt sviken både av Hanna och kompisarna. Hanna vill att de ska börja om, men hur gör man det? Andreas är förbannad och ledsen och vet inte vad han ska göra. Vill han eller vill han inte vara med henne igen? Kompisarna vet han inte heller hur han ska ta, vilka är de egentligen?

Lindbäcks bok behandlar stora känslor och frågor på ett grymt bra och spännande sätt. Jag tyckte det var superskönt med en bok som inte innehöll vampyrer, varulvar eller folk med oanade förmågor. En riktigt bra bok med verkliga människor och riktiga problem.
Fast just nu läser jag Skuggvarelser av Nordin, riktigt spännande och lite varulvar är det ju med...

Inga kommentarer: