onsdag 9 juni 2010

Jag vill ha ett liv

Jag vill ha ett liv av Sofia Hedman är en sådan bok som jag tänkt läsa länge och nu är det gjort. Tur för mig för den var jättebra och gav "problembarnet" ett ansikte. Det finns dessutom en fortsättning som heter Kanske ett liv och den ska jag låna så fort den lämnas tillbaka till biblioteket.
Boken handlar om Katti och börjar med att hon skriver i sin dagbok. Hon skriver att hon blivit utsparkad från skolan där hon börjat i 9:an för andra gången och att hon inte är välkommen tillbaka. De har sparkat ut henne eftersom hon gick över gränsen en gång förmycket. Nu sitter Katti och funderar på sitt liv, på det som hänt och på vad som ska hända. Har hon någon framtid?
Så börjar Katti berätta allt från början. Att hon redan som liten varit lite annorlunda och vild. När hon gick i sexan började hon dricka sprit och röka. I skolan var hon en värsting som hade några kompisar, men som de flesta var rädda för. När hon började sjuan blev allt bara värre. Hon bråkar med lärarna, kommer alltid sent, om hon kommer. Det är bråk hemma och hon rymmer, om och om igen. Hon blir hämtad av polisen flera gånger och hon är så arg hela tiden.

Sen hamnar hon på barn- och ungdomspsyk där de konstaterar att hon har ADHD. Men hon vägrar gå dit på samtal och ta medicin, alltså fortsätter helvetet för Katti. Det mesta är kaos men hon måste köra sig själv helt i botten innan hon förstår att det inte håller. Hon måste försöka få ordning på sitt liv.
Väldigt bra och engagerande bok, där jag lider både med Katti och hennes omgivning. Det ska bli spännande att läsa bok två för att se hur det går för henne.

1 kommentar:

Monika Häägg sa...

Den skall jag läsa, tack för tipset!