onsdag 26 maj 2010

Människoätandemänniskor människor


Aase Berg har skrivit en riktigt riktigt bra och annorlunda bok med titeln Människoätande människor i märsta. Hon är poet och det är första gången hon skiver för unga.


Boken handlar om Klara, Tove och Britta som alla är 16 år och boken börjar med deras sommarlov. Klara är berättaren och hon har två punkter som hon måste ta itu med, hon måste bli en fri människa (alltså slippa skolan) och bli erfaren (= bl.a. lära sig kyssas). När det är fixat så ska hon skaffa sig en riktig pojkvän.

På sommarlovet åker alla tjejerna på seglarskola i två veckor och då börjar Klara att träna kyssar på en kille som Tove sedan stjäl. Inte sjysst direkt, som tur är tränar bara Tove inför sin riktiga kille, men hon blir sårad.
Boken är poetiskt skriven och helt underbar tycker jag. Det är bara att ryckas med och smaka på ord som beskriver så mycket. Ett litet smakprov från seglarskolan:

Han går intill mig

hela vägen från bryggan

genom solflimmer

och vindgräs

under fågelbjörkar

och när första kvällen kommer

och ledarna lagt sig

kommer den där tunnelkyssen

som bränner sig ner

genom min ryggrad

rullar ihop sig

till ett glödklot

på den mörka botten

av min svindelmage.



Å, vad jag tycker Bergs bok var fin. Ge den lite tid och läs den i lugn och ro, kanske den perfekta sommarboken!?

Inga kommentarer: