måndag 28 december 2009

En fullträff på 800 sidor!


Ojojoj tänkte jag när jag höll Aidan Chambers bok Det här är allt: Cordelia Kenns kuddbok i min hand. 800 sidor, nu över jul, orkar jag verkligen det? Suck och stön så började jag att vända blad och sen var det bara att fortsätta. Det gick inte att sluta läsa den! OOOtroligt, fantastiskt, jättebra och många fler superlativ. För min del hade boken gärna fått fortsätta och fortsätta.
Allt börjar med att Cordelia berättar att hon är 19 år och gravid. Hon kommer att bli 20 år lite innan barnet föds. Boken som hon skriver (vilken vi läser) skriver hon till sitt ofödda barn, sin dotter. Hon planerar att ge den till barnet när hon fyller 16 år.
Boken hon skriver handlar om hennes liv från 15 år tills idag. Så vi som läser får vara med om hela Cordelias tonårstid. Förälskelser, vänskap, stoora misstag, hemska händelser, kul grejer och allt som hörtill. Plus några händelser som jag hoppas att ingen råkar ut för någonsin.
Cordelia är en speciell tjej som vet vad hon vill, nästan alltid. Hon bestämmer till exempel vem hon ska bli tillsammans med för att bli av med oskulden, helt på logiska grunder. Han var som tur är kär i henne, men när hon förälskar sig i honom blir det inte lika enkelt. Killen heter Will och är hennes stora kärlek. Men vad händer när han ska gå på en skola långt bort och hans mamma hatar Cordelia. Dessutom får Will en bästavän som heter Hanna, Cordelia är väldigt svartsjuk.

Så låtsas att du är Cordelias barn och läs hennes bok. Jag önskar att jag hade haft den när jag var 16 år, fast den är lika bra nu. Für alle så att säga!

GOTT NYTT ÅR!!

Inga kommentarer: