måndag 1 december 2008

Take a look at dig själv av Lena Victorin är en slags så-funkar-du-bok med självtester och psykologiska experiment varvade med verkliga händelser. Boken är skriven utifån dig och mig som iakttagare av händelser. Vi är varken förrövare eller offer och det handlar om civilkurage! Vad gör vi när vi ser andra som blir mobbade eller kanske misshandlade. Vad får oss att inte hjälpa till? En mycket viktig och tänkvärd bok.


Lena Victorin säger att alla vill vara den som vågar att hjälpa till, men att det finns ett stort glapp mellan hur vi är och hur vi vill vara. Alla borde läsa boken, gärna i grupp för det finns mycket att prata om.

Boken är interaktiv och ska läsas med penna. Om du tror att du känner dig själv och vet hur du funkar, så får denna boken dig att tänka en gång till. På vissa ställen kan jag känna mig riktigt sur och lite lurad. Men oj vad spännande den är och vilka svåra frågor jag fick ta ställning till.

Jag tror minsann att jag har lärt mig något nytt av boken och fått mig ett par tankeställare.

Så läs och begrunda!




Inga kommentarer: