måndag 15 december 2008

Meningen med livet?

Janne Tellers bok Intet har jag tänkt att läsa sedan år 2000 (man ska skynda långsamt) då den fick stor uppmärksamhet i Danmark. Boken fick Kulturministeriets barnbokpris 2001 och var en storsäljare. Så kom boken på svenska 2005 och nu äntligen har jag läst den. Oj, tänk om jag fattat lite tidigare vad jag gick omking och missade. Janne Teller har skrivit en dunderbra bok om allt och inget, vad är meningsfullt och vad är betydelselöst. Jag kommer genast att kolla vad hon (ja, Janne är en kvinna) har skrivit mer och läsa det om det så är på danska .

Det hela börjar med att Pierre Anthon lämnar klassrummet med orden "Ingenting har någon betydelse, det har jag vetat länge. Så det är ingen idé att göra något, det har jag just kommit på". Sen klättrar han upp i ett plommonträd och sitter där och skriker åt sina gamla klasskompisar som går till och från skolan. Han ropar sånt som -Allt är värdlöst! Kompisarna får nog och bestämmer sig för att få ned honom genom bevisa att det finns det som har betydelse och mening. De ska göra en hög med betydelser och visa för Pierre Anthon. Detta får oanade konsekvenser och utlöser en väldigt oväntad kedja av händelser.
De börjar att samla saker till högen och lägga sånt de gillar ex. ett band med beatles fast det har tappat ljudet, en psalmbok utan pärmar osv. Kompisarna märker snart att de saker de lägger på högen saknar verklig betydelse. Det ena leder till det andra och snart börjar kompisarna att kräva saker av varandra. Dennis avtvingas sina Dungeons & Dragons-böcker som han älskar och läst 1000 gånger, Sebastian får lägga sitt älskade kastspö på högen, Rickard lägger sin svarta fotboll som han dyrkar och Agnes (som är berättaren i boken) får lägga sina nya sandaler som hon har tjatat på sin mamma om att få i en hel sommar.
Sakerna som hamnar på högen blir allt mer makabra. Gerda får lägga sin hamster, Elise får lägga sin döda lillebror som varit begravd ett halvår!!! Man kan säga att saker och ting helt går överstyr.
Gör inte som jag, läs den NU och få en annorlunda och överraskande upplevelse! Detta är en bok som stannar kvar i minnet långt efter det att bokens pärmar stängts. Klart tänkvärt nu i jultider, vad är det som har betydelse och vad spelar någon roll?





Inga kommentarer: