fredag 17 oktober 2008

Som att gå på bio

När jag har läst en bra bok brukar jag minnas ord och meningar som varit viktiga. Jag minns också mina egna bilder av berättelsen som jag läst. Ibland kan en bok bli som en film inne i mitt huvud.
Men när jag läste "En fantastisk upptäckt av Hugo Cabret" var det som att sitta i en biosalong och se en film. Boken är 534 sidor lång och av dem är 284 sidor bilder! Brian Selznick har gett mig en annorlunda läsupplevelse utöver det vanliga! Bilderna ihop med orden blir som en film och det är säkert det som är meningen. För boken baseras på den franske filmkonstnären Georgee Méliès liv. Han var en av dem som var först inom filmkonsten i början av 1900-talet. Men det är inte han som är huvudpersonen i boken.
Historien utspelar sig på tågstationen i Paris 1931. Där finns Hugo Cabret, en kille med stora hemligheter. Hugo är föräldralös, hans pappa dog i en brand och då kom hans farbror och hämtade honom. Men för tre månader sedan försvann farbrodern, så nu är Hugo ensam. Han fortsätter att göra sin farbrors jobb, han ser till att alla klockor i stationen fungerar och går rätt. Han bor gömd i ett rum i väggen på stationen och han vill inte bli upptäckt, för Hugo har saker att göra. Han har en mystisk sak i sin ägo, en mekanisk man som skriver. Men mannen fungerar inte och Hugo är övertygad om att han måste laga den. För då kommer den mekaniska mannen att skriva något fantastiskt, kanske ett meddelande från hans pappa. För det var hans pappa som hittade mannen på vinden till ett museeum. Samma vind som han blev inlåst på en kväll och samma natt brann museet ned.
Att få den mekaniska mannen att fungera har gjort Hugo till en tjuv. Han stjäl från leksaksboden där en gammal man gör små mekaniska leksaker. Hugo tar små kugghjul och muttrar. Men en dag upptäcker mannen honom och hela hans värld förändras. Mannen tar hans käraste ägodel, en anteckningsbok som hans pappa skrivit och ritat i. Pappan har försökt att få den mekaniske mannen att fungera och hans beskrivningar finns i boken. Hugo blir förtvivlad och vill få tillbaka boken. Han får oväntad hjälp av en flicka som är leksaksgubbens fosterdotter.
Alltså en undebar berättelse om en tjuv, klockskötare, ett mysterium och vänskap! Gör en stor skål med popcorn och njut, Mysigt, mysigt!

Inga kommentarer: