måndag 8 september 2008

Rör vid mig

"Ann, Liljan, Jane, Matti och Sofia börjar på gymnasiet. De längtar efter att leva fullt ut, annars kommer de aldrig att bli lyckliga. De fem tjejerna sluter ett förbund, för tillsammans vågar de mer. Det handlar om sex, vänskap och killar" så står det om Malin Isakssons bok i vår bibliotekskatalog.


När jag precis lagt ifrån mig boken visste jag inte riktigt vad jag skulle tycka. Det var mycket sex och killar, men vänskap vet jag inte. Det handlar dessutom om makt, våld och var gränserna går innan man trampar över. Men ju mer jag tänker på boken ju mer gillar jag den, visst var det spännande läsning och jag ville verkligen veta hur det skulle gå för tjejerna. Men nu efteråt är den också bra för den sitter kvar i mina tankar.


Ann är den som berättar tjejernas historia för oss, från deras första dag i den nya klassen på gymnasiet. Hon berättar om att hitta nya vänner och få ett gäng att höra ihop med. Men också vad den tillhörigheten för med sig och får dem att göra tillsammans. Det är en rak berättelse utan omsvep, men ändå sååå invecklad. Tjejerna festar och har sex mest för att berätta om det för varandra. Några killar är riktigt taskiga mot en av tjejerna och då svarar hela gruppen med att misshandla honom. Snabbt bestämmer de sig för att hamnas på alla killar som gått över gränsen.


Ja, en bok som jag kommer tänka på ett tag.

Inga kommentarer: