onsdag 27 augusti 2008

spöken + kärlek + action = sant!

Jag gillar Meg Cabot, speciellt hennes serie Hemsökt! Det var i April jag upptäckte denna fantastiska serie. Jag hade precis läst ut "Om jag kunde drömma" och visste verkligen inte vad jag skulle läsa. Vad kunde vara lika bra som den otroliga vampyr-kärleks-action som jag just avklarat. Då kom en tjej som går i 8:an och satte 1:a delen av Hemsökt i mina händer och vips jag var förtrollad igen!

Det hela handlar om Suze som är medlare, en person som hjälper andar, spöken eller vad man vill kalla dem till andra sidan. Hon har precis flyttat till sin mammas nya kille och hans tre tonårssöner i ett gammalt, gammalt hus. Suze gillar inte gamla hus för där finns oftast spöken. Men det spöket hon hittar i sitt nya rum har hon inte så mycket emot. Han heter Jess och är det sexigaste spöket i vår dimension. Det kan vara bra att veta att för Suze är spöken som vilka människor som helst, hon kan ta på dem, slåss med dem och ja, kyssa dem.

Hennes familj vet inte om hennes förmåga och hon har själv inte accepterat den helt. Hon vill bara vara en helt vanlig 16-åring som träffar vanliga killar och går på fester och sånt. Men i den nya skolan som Suze börjar i finns en rektor som precis som hon själv är medlare. Han känner igen henne och blir hennes ledsagare för att hjälpa förvirrade själar.

I första boken "Älska dig till döds" är det en avundsjuk flickvän som tar sitt liv och sen försöker ta livet av sin expojkvän. Det försöker Suze stoppa, men flickvännen är lite besatt och livsfarlig.

Japp, detta är också en sorts action och kärlekshistoria med det övernaturliga som tema. Gillar man "Om jag kunde drömma" gillar man defenitivt denna. Jag har just avslutat serien, det gick inte att inte läsa alla delarna.

Omöjlig kärlek, vampyrer, spöken och action helt min grej just nu.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Heej! =)
Jag har läst Hemsökt!
Jag var skeptisk i början men sen efter några sidor så fastnade jag.
När jag läste Hemsökt så bick jag från den första till den andra till den tredje m.m, jag var fast.
Om man gillar spöken, kärlek och action så ska man läsa Hemsökt!

Jennie Elmén sa...

Ja, håller helt med att det behövs ett par sidor innan man komer in i den, men oj vad man är fast sen!